Renesance
Co musíte znát?
- V dějinách se často stává, že se lidé nechávají inspirovat dobami dávno minulými.
- Stalo se tak i ve 14. století.
- Tehdy již přestával být pro šlechtu i měšťany vzorem rytířský způsob života, vzdělancům zase nestačila scholastika (učení církve podle předem daných, pevných, neměnných pravidel).
- Také gotické umění se pomalu proměňovalo a nahrazovalo je umění, které bylo na první pohled zcela jiné.
- Během těchto proměn se rodil nový způsob života a myšlení.
- V jeho základech stála antická kultura, jíž se učenci i umělci stále častěji nechávali inspirovat.
- Nejdříve a nejvíce působil odkaz antiky v Itálii.
- Odtud se nová kultura šířila i do dalších evropských zemí.
- Antické umění a literaturu lidé tehdy nejen pečlivě studovali, ale snažili se je i napodobovat.
- Byly jim ideálem, který je třeba následovat.
- Proto době, v níž se nova kultura rozvíjela, říkáme renesance (tj. znovuzrození, obnovení).
- Trvala téměř tři sta let, od 14. do 16. století a položila základy moderní, dnešní evropské společnosti.
Renesanční umění
- Vliv antiky je zřetelně patrný zvláště na architektuře.
- Jak velice se renesanční stavby odlišují od gotických!
- Namísto lomeného oblouku se objevuje oblouk půlkruhovitý či oválný, mizí i žebrová klenba.
- Stavby mívají kopule, fasády jsou souměrně členěny vodorovnými římsami a svislými sloupy.
- Gotická stavba mířila do výšky, renesanční je naopak rozložena do šířky.
- Venkovský zámek, příměstská vila a někdy i sídlo šlechty ve městě - palác - má pěstěnou zahradu.
- Všechny tyto prvky jsou odvozeny z antického stavitelství.
- Malíři zase studovali antické sochy a malby, aby se naučili co nejvěrněji zobrazovat lidské tělo.
- Jeden z největších malířů renesance Leonardo da Vinci (1452-1519) sám prováděl i pitvy a pečlivě si zakresloval podobu kostí a svalů i jejich spojení. Dokonalé znalosti stavby lidského těla pak využíval při malbě postav na svých obrazech.
- Malíři však nezůstali jen u studia antiky.
- Studovali také zákonitosti lidského vidění.
- Naučili se proto malovat tak, aby obraz věrně napodoboval skutečnost.
- Nejcharakterističtějším prvkem takového zobrazování je perspektiva - předměty, které jsou od nás dál, vidíme jako menší.
- A nejen to. Jsou také méně barevné, vidíme je spíše jako šedé či modré.
- Ale renesančním umělcům nešlo jen o to, jak mají malovat, tesat či stavět.
- Svými obrazy, sochami i stavbami chtěli sdělit i to, že chápou člověka a jeho místo na světě jinak než středověcí lidé.
- Dokonale se to podařilo jednomu z největších a nejvšestrannějších umělců všech dob, sochaři, malíři, architektovi a básníkovi Michelangelovi Buonarottimu (1475-1564) v geniální soše Davida.
- O vytvoření Davidovy sochy požádalo Michelangela roku 1501 jeho rodné město Florencie. Michelangelo vytvořil sochu, která se stala více než slavnou. Podle Bible zabil malý pastýř David silného a obávaného zápasníka Goliáše, s nímž se všichni ostatní báli bojovat. Nejprve jej omráčil kamenem vrženým z praku a poté jej zabil jeho vlastním mečem. Tím pozdější židovský král David vyhrál válku, již izraelský lid vedl se svými nepřáteli.
Věda
- Renesanční důraz na rozum se projevil i zrodem mnoha vědních disciplín.
- O jedné z nich jsme se již zmínili: byla to nauka o stavbě lidského těla, anatomie.
- Bez ní by nebyl možný rozvoj celého moderního lékařství.
- Jinou významnou vědou, která naprosto změnila výklad světa, byla astronomie.
- Mikuláš Koperník (1473-1543) usoudil, že planety obíhají kolem Slunce a nikoli naopak.
- Později Jan Kepler (1571-1630) objevil zákony, podle nichž se tak děje.
- Giordano Bruno (1548-1600) dospěl k názoru, že vesmír je nekonečný, že v něm existuji mnohé planety podobné Zemi. Za své názory byl jako kacíř upálen.
- Galileo Galilei (1564-1642) zase jako první použil k pozorování oblohy dalekohled. S jeho pomocí poznal, že mezi zemí a nebem není rozdíl. Vždyť Měsíc v něm vypadal velmi podobně jako Země.
- Renesanční úsilí o poznání přírody vedlo také k řadě technických vynálezů: kompas a knihtisk jsou z nich nejdůležitější.
- Zdrojem poznání mohla být i každodenní práce.
- I největší umělci se mnohdy učili od prostých řemeslníků.
- Vědění přestávalo být v renesanci výsadou.
- Nové, ale i staré a nyní znovu objevované poznatky se rychle šířily.
- Stále více lidí se učilo číst, psát i počítat.
- Vzdělání se stávalo potřebou, ať už pro diplomata, umělce, anebo i třeba jenom kupce.
Shrnutí:
- Renesance je umělecký sloh, který se zrodil v Itálii ve 14. století.
- Odtud se šířil i do dalších evropských zemí.
- Renesance trvala téměř tři sta let, od 14. do 16. století a položila základy moderní, dnešní evropské společnosti.
- Vzorem pro renesanci se stala kultura antického Řecka a Říma.
- Renesance se projevila ve stavitelství, sochařství i malířství.
- Malíři a sochaři se snažili zachytit postavy realisticky = jak skutečně vypadaly.
- Mezi nejznámější malíře patří Italové Leonardo da Vinci (autor obrazu Mona Lisa) a Sandro Boticelli (obraz Zrození Venuše).
- Nejznámějším z renesančních sochařů je Michelangelo Buonarotti (socha Davida).
- Rozvíjela se také astronomie (Mikuláš Koperník, Galileo Galilei).
- Významný je také vynález knihtisku Johannem Gutenbergem v roce 1450.