Konstantin a Metoděj
Co musíte znát?
- Bratři Konstantin a Metoděj se narodili na byzantském území v řecké Soluni.
- Už v době svého mládí slýchali slovanský jazyk, protože v okolí Soluně žilo mnoho Slovanů.
- Starší Metoděj zastával místo správce slovanské oblasti, později vstoupil do kláštera.
- Mladší Konstantin, kterému říkali pro jeho vzdělanost Filosof, se pohyboval v okolí císařského dvora a dostal se do diplomatických služeb.
- Roku 863 se obrátil na byzantského císaře Michaéla III. kníže Rastislav s žádostí, aby mu poslal ,,biskupa a učitele" křesťanství.
- Byzanci se tak naskytla skvělá příležitost, jak předvést svoji mocenskou převahu Římu.
- Připomeňme si, že tehdy se začal velmi nebezpečně vyhrocovat spor mezi konstaninopolským patriarchou a římským papežem.
- Proto císař nevyslal na Moravu obyčejné kněze, ale dva velmi vzdělané muže s rozsáhlými zkušenostmi ve správě i diplomacii.
- Tak se Konstantin a Metoděj stali misionáři, jejichž úkolem bylo zvěstovat Slovanům křesťanskou víru.
- Proto se jim říká slovanští věrozvěsti.
Moravská misie
- Myšlenkou šířit křesťanství mezi Slovany se Konstantin s Metodějem zabývali už dříve.
- Proto byli na své církevní poslání (misii) dobře připraveni.
- Šlo především o jazyk, kterým měli kázat a do kterého by také přeložili Bibli a texty nutné pro křesťanskou bohoslužbu.
- Moravané stejně jako ostatní Slované zatím neznali písmo a neměli tedy ani vlastní literaturu.
- Slovanské jazyky si však byly tehdy velmi podobné.
- Proto mohl Konstantin použít nářečí, jímž mluvili Slované v okolí jeho rodné Soluně.
- S Metodějovou pomocí do něj přeložil nejdůležitější části Bible.
- Aby mohl překlad také písemně zaznamenat, obratně přizpůsobil slovanským hláskám řeckou abecedu.
- Tak vznikl nejstarší slovanský spisovný jazyk, jenž se nazývá staroslověnština (nebo církevní slovanština), a první slovanské písmo - hlaholice.
- Byzantská misie dosáhla na Moravě rychle úspěchu.
- Obyvatelstvo přivítalo, že jim oba bratři káží slovo Boží srozumitelnou řečí a stejně tak slouží obřady.
- Dosud se totiž bohoslužby konaly výlučně v latině (v západní církvi) nebo v řečtině (v Byzanci).
- Také literatura vznikala jen v těchto jazycích. Konstantin a Metoděj získali všeobecné uznání i mnoho žáků.
- To proti nim popudilo franské duchovní, kteří se mezitím vrátili na Moravu.
- Využili sporu Říma s Byzancí a stěžovali si u papeže.
- Na jeho příkaz se bratři vydali do Říma, aby se obhájili proti nařčením.
- Po delším jednání dosáhli na papeži schválení slovanské bohoslužby, a dokonce i zřízení arcibiskupství pro Moravu.
- Vzápětí Konstantin těžce onemocněl a vstoupil do kláštera, kde přijal jméno Cyril.
- Brzy nato (v roce 869) zemřel.
Arcibiskup Metoděj a král Svatopluk
- Metoděj byl jmenován prvním panonsko-moravským arcibiskupem a vracel se na Moravu.
- Mezitím se tam však změnila situace.
- Kníže Rastislav se dostal do sporů se svým synovcem Svatoplukem a ten ho svrhl a vydal Frankům (870).
- Metoděje cestou zajali franští biskupové a odsoudili k doživotnímu vězení.
- Moravská církev, kterou měl spravovat, byla podřízena biskupství v Pasově.
- Teprve po třech letech byl Metoděj na nátlak papeže propuštěn.
- Vrátil se na Moravu a ujal se svého úřadu.
- Rastislavův synovec Svatopluk tolik toužil po moci, že svého strýce zradil a vydal ho Frankům.
- Ti s ním zacházeli velmi krutě, vypálili mu oči a uvěznili ho, ve vězení brzy Rastislav zemřel.
- Pod jeho vedením se církev úspěšně rozvíjela a křesťanství se z Moravy začalo šířit i do okolních zemí.
- Svatopluk (vládl 870-894) toho využil při rozšiřování svého panství a vytvořil rozsáhlou a mocnou říši.
- Na jeho dvoře přijal křest český kníže Bořivoj i další vládci, kteří se stali Svatoplukovými vazaly.
- Výjimečnost postavení moravského krále Svatopluka dokazuje skutečnost, že se nacházel pod ochranou samotného papeže.
- Metodějova činnost byla provázena ostrými spory s franskými duchovními, zastánci latinských obřadů.
- Roku 885 však Metoděj zemřel a papež slovanské obřady na Moravě zakázal.
- Poté byli Metodějovi žáci vyhnáni ze země.
- Část z nich odešla do Čech, část na území Balkánského poloostrova.
- Po Metodějově smrti se na našem území staroslověnština používala při bohoslužbách a psaní pouze v klášteře v Sázavě u Prahy, jeho opatem byl pozdější světec Prokop, také odsud však byli mniši v roce 1096 vyhnáni, odchází na území dnešního Bulharska.
Shrnutí:
- Byzantský císař Michal III. vyslal roku 863 na Velkou Moravu dva bratry – kněze - Konstantina a Metoděje.
- Jejich úkolem bylo zvěstovat Slovanům křesťanskou víru a šířit vzdělanost.
- V této době Slované neměli vlastní písemnictví, proto Konstantin sestavil nový spisovný jazyk – staroslověnštinu (s novým písmem - tzv. hlaholicí).
- Do staroslověnštiny byly přeloženy nejdůležitější části bible a další bohoslužebné texty.
- Oba však byli obviněni, že neužívají při bohoslužbách latiny, proto je papež povolal do Říma.
- Nakonec byl papežem slovanský jazyk povolen, bylo zřízeno arcibiskupství a Metoděj byl jmenován moravským arcibiskupem.
- Po jeho smrti roku 885 však byly slovanské bohoslužby na Moravě zakázány a Metodějovi žáci byli vyhnáni ze země.
- Za vlády Rastislavova synovce Svatopluka (vládl 871 – 894) dosáhla Velkomoravská říše svého největšího rozkvětu a územního rozsahu (rozšířil území např. o Čechy, Polsko, Slezsko).
Konstantin (827- 869) a Metoděj (815 - 885) a jejich život
- Oba bratři se narodili v řecké Soluni a měli ještě dalších pět sourozenců.
- Synům se dostalo mimořádného vzdělání - Metoděj byl právníkem a Konstantin vystudoval filozofii, teologii a literaturu (již ve svých šestadvaceti letech byl na univerzitě v Konstantinopoli profesorem).
- Když přišli bratři (i se svými žáky a s velkým průvodem obchodníků, stavitelů a ozbrojenců) na Moravu (863, ale dnes se většina badatelů kloní k datu 864), aby zde nově zorganizovali moravské křesťanství a vytvořili základy slovesné vzdělanosti, byli příjemně překvapeni poměrně hojným počtem kamenných kostelů.
- Morava stala místem mnohaletého zápasu dvou církevních koncepcí.
- Tři roky kázali na Moravě Konstantin a Metoděj, a to zcela novým jazykem, staroslověnštinou, která zakořenila u Moravanů více než latina.
- Oproti bavorským kněžím měli oba velkou výhodu v tom, že byli na celou misi pečlivě připraveni.
- Z Řecka si již přinesli hotové staroslověnské texty - překlad části Bible a další bohoslužebné knihy, například breviář (modlitby předepsané k dennímu modlení kněží) a misál (kniha s kompletními texty pro mši), autorem překladů byl Konstantin.
- Roku 867 obdrželi bratři pozvání do Říma od papeže Mikuláše I. - ten byl znepokojen zprávou, že kdesi na sever od Říma probíhají liturgické obřady v nepovoleném jazyce.
- Sotva dorazili Konstantin a Metoděj do Říma, hlavou veškerého křesťanstva už nebyl Mikuláš, ale Hadrián.
- V učených disputacích se podařilo Konstantinovi papeže přesvědčit, že na překladech bohoslužebných textů do staroslověnštiny není zhola nic závadného. Staroslověnština byla dokonce zvláštní papežovou bulou povolena jako plnoprávný bohoslužebný jazyk.
- Bratři zůstali v Římě a sloužili mše v hlavních římských chrámech.
- Navíc Konstantin, nemocný a v předtuše blížící se smrti, vstoupil do jednoho ze zdejších řeckých klášterů a při řeholním křtu přijal jméno Cyril.
- Vzápětí jakožto dvaačtyřicetiletý zralý muž zemřel.
- A Metoděj? Ten se po čase vrátil na celých dvanáct let na Moravu, ale zde se setkal jen s nepřátelským prostředím (byl dokonce uvězněn, ale po intervenci papeže musel být propuštěn).
- Latinští kněží spolu s knížetem Svatoplukem nakonec svými intrikami dosáhli toho, že další papež na stolci zakázal slovanskou liturgii a hned vzápětí po Metodějově smrti (885) byli představitelé slovanské církve z Velké Moravy vyhnáni.
Další osudy slovanských kněží…
- Přibližně dvě stě moravských kněží a mnichů bylo za třeskuté zimy roku 886 v okovech vyvedeno ze země, další byli uvězněni.
- Většina slovanských kněží odešla do Bulharska či Chorvatska, několik jich našlo útočiště v Čechách.
- Tím vyvoleným místem se staly husté a neproniknutelné hvozdy na Sázavsku.
- Právě zde byl založen skupinou poustevníků slovanský klášter, jehož opatem se stal později kanonizovaný sv. Prokop.
- Slovanští mniši byli ze sázavského kláštera definitivně vypuzeni roku 1097.
- Slovanská liturgie ožila v našich dějinách ještě jednou, a to přičiněním císaře Karla IV.
- Ten roku 1347 založil v Praze Emauzský klášter, kde byli slovanští benediktýni.
Staroslověnština
- Staroslověnština je jazyk, kterým hovořili Slované v oblasti kolem Soluně.
- Jedná se vlastně o makedonský dialekt starobulharského jazyka, jenž je pro západní Slovany při troše pozornosti celkem srozumitelný.
- Ještě před příchodem na Moravu sestavil Konstantin první slovanskou abecedu, tzv. hlaholici.
- Jejím základem se stala řecká abeceda.
- Ještě je třeba poznamenat, že později vzniklo na území Bulharska jednodušší písmo, tzv. cyrilice, jež se stala základem azbuky.
Literární staroslověnské památky velkomoravského období
Paterik - čili Knihy Otců
- Jedná se o soubor vypravování o proslulých mniších a poustevnících.
Proglas (Konstantin)
- Veršovaná (dvanácti slabičná) předmluva k překladu evangelií.
- Byla původně napsána řecky a později přeložena do staroslověnštiny.
- V předmluvě je chválen slovanský překlad a současně je zde zdůrazňováno právo člověka na bohoslužby v mateřském jazyce.
Zakon sudnyj ljudem (Metoděj)
- Jedná se o soudní zákoník pro světské lidi neboli soupis právních norem ve Velké Moravě.
Nomokánon (Metoděj)
- Opět právnické dílo, sbírka církevních předpisů a občanských zákonů týkajících se církve.
Evangeliář (Konstantin + Metoděj)
- Úryvky z evangelií uspořádané podle církevního kalendáře.
- Pro bohoslužebné účely byl již přeložen v Cařihradě, na Velké Moravě byl pak pořízen úplný překlad všech čtyř evangelií.
Abecední modlitba (Konstantin)
- Pozoruhodná nejen formálně (využitím dvanáctislabičného sylabického verše), ale i svým akrostichem, z něhož získáváme představu o slovanské abecedě (akrostich = báseň, v níž první nebo poslední písmena veršů tvoří slovo nebo větu poskytující určitou informaci).
Život Konstantinův a Život Metodějův (dříve rovněž Moravskopanonské legendy)
- Tato dvě díla jsou řazena k vrcholům tehdejší literární činnosti, a to nejen jazykově, ale i obsahově.
- Obě památky jsou určeny vzdělanému duchovenstvu a jsou pojaty jako obrana díla obou věrozvěstů.
- Svou povahou stojí na pomezí legendy a historie.
- Nejedná se tedy o legendy v tom pravém slova smyslu, tedy které jsou prosyceny fantastickými a nepravděpodobnými prvky, a tak se i upustilo od dřívějšího pojmenování.
Cyril a Metoděj a státní svátek
- Cyril a Metoděj, moravští a zemští patronové, byli roku 1981 vyhlášeni za patrony Evropy.
- Je to důkaz, že patří mezi největší misionáře křesťanstva, jejichž činnost přímo či nepřímo zasáhla celou východní Evropu.
- V kalendáři připadá svátek věrozvěstů na 5. července.